HÍVJON MINKET!
(06-1) 297-6118

Heti ajánlatok

2022. 21. heti ajánlatunk!

Veterán vasak: Az első sorozatgyártott modellek

Veterán vasak: Az első sorozatgyártott modellek

A Panhard-Levassor az egyik legelső automobilnév. A márkatörténet kezdete kifejezetten regényes, egyes részei máig tisztázatlanok. Azt tudjuk, hogy az alapítók elődei közül a breton származású nyergesmester, Francois René Panhard 1800 táján érkezett Párizsba. Hamarosan kocsigyártással kezdett foglalkozni, s mesterségét folytatta fia, Adrien is, aki már jómódú vállalkozónak számított. Adrien idősebb fia, a nagyapja keresztnevét öröklő René 1887-ben társult egy korábbi iskolatársával, Emil Levassorral, aki ugyancsak érdeklődött a belső égésű motorok és az ezekkel üzemeltethető járművek iránt.

1891-ben – egy sor kísérlet és próba után – megkezdték a Panhard-Levassor automobilok sorozatgyártását. Ennek a ténynek az ad jelentőséget, hogy minden valószínűség szerint ők voltak tehát az elsők, akik teljesen azonos kivitelű gépkocsikat állítottak elő sorban egymás után, míg a többi „automobilgyár” minden terméke más és más volt, legfeljebb a saját gyártású vagy külön vásárolt motor és az erőátvitel maradt azonos.

A Daimler-féle V-kéthengeres motorral szerelt 1891-es Panhard-Levassor azonnal sikeres lett. A próbák során először középre építették az erőforrást, majd hátra, és végül megállapodtak a legjobbnak talált orrmotoros verziónál. Ezzel úttörők lettek, s az általuk alkalmazott orrmotor és hátsókerék-meghajtás elv mint Panhard-rendszer vált ismertté. A cég nevéhez ezen kívül is számos olyan találmány fűződik, mely több évtizedre, sőt a mai napig meghatározta az autóépítés alapelveit. Ilyen például a tengelykapcsoló (kuplung) pedál bevezetése, az ehhez társuló modern sebességváltó, illetve az elsőkerék-kormányzás és elsőkerék–hajtás.

Az első autóversenyt 1894-ben a Párizs–Rouen közötti 126 kilométeres távon rendezték meg: egy Panhard-Levassor győzött. Emlékezetes sikert ért el a márka az 1895-ös Párizs–Bordeaux futamon is, és ez a győzelem szintén hozzájárult ahhoz, hogy a századfordulóra már a világ legnagyobb autógyárává váljanak. Az 1175 kilométeres távot a kiírás szerint a résztvevőknek 100 órán belül kellett megtenniük, ami átlagosan 11,75 km/órás sebességnek felel meg. Emil Levassor öt lóerős motorjával 19 óra 25 perc alatt érte el Bordeaux-t. A győztes kocsit közszemlére tették ki, majd eladták Angliába, állítólag horribilis összegért.

Az 1897-ben rendezett Párizs–Marseille futam mezőnyében ismét csak ott volt Levassor, akinek ezúttal egy kutya ugrott kocsija elé, s ő, hogy elkerülje a gázolást, félrerántotta a kormányt. A hirtelen irányváltás közben kiesett az autóból, és a motorsport egyik első áldozataként belehalt súlyos sérüléseibe. A versenyen egyébként három Panhard ért célba először. A francia autógyártás hőskorába kalauzol vissza ez az eredeti, közel 6,5 gramm összsúlyú, 900-as aranyból vert érme, amellyel izgalmas kortörténeti dokumentumot valamint értékes nemesfémet vásárolhat a befektető. Ezért használja ki Ön is a most kínált lehetőséget, és éljen az alábbi ajánlattal személyes vagyoni biztonságának megőrzésére!

20 frank, Genius őrangyal, 1871-1898, Franciaország

20 frank, Genius őrangyal, 1871-1898, Franciaország
(6,45 g, 900-as arany, Ø 21 mm)

155 000 Ft

megrendelés

A fizikai nemesfémek vásárlása hosszútávú, konzervatív befektetésnek számít. Az egyéni vagyoni helyzettől függően megtakarításaink 5-20%-át ajánlott nemesfémekbe fektetni. A nemesfémvásárlást célszerű időben elaprózva, több különböző időpontban megvalósítani, az árfolyamkilengések egalizálására. Döntése meghozatala előtt, kérjük, hogy mérlegelje befektetési céljait és egy esetleges árfolyamesésből származó kockázatokat. A fentiekben foglaltak nem minősülnek befektetési tanácsadásnak. A listaár változtatásának jogát fenntartjuk. Ajánlatunk a készlet erejéig érvényes. Megrendelésével elfogadja az ÁSZF-et!

Aranypiac hírlevél

Adja meg e-mail címét, és máris minden fontos hír az aranyról házhoz jön!

Név:
E-mail: